Tidigare år: 2023, 2022, 2024, 2025
Bergfeltska trädgården
En kall början på maj och en trädgård som var sårad av maskiner efter vinterns grävningar med omläggning av stenmurar mötte oss när vi började jobba i trädgården. Men ganska snart hämtade sig trädgården. Vi fick 300 plantor av olika perenner som skulle planteras i den tomma perennrabatten. Den senaste tidens regn hjälpte växtligheten att komma igång och nu blommar rhododendron, azalea, rödblommande hästkastanj och gullregn samt en stor mängd perenna blommor. Snart är dags för pioner och rosor. Det finns alltid något på gång.
Trädgården är väl värd ett besök i sommar. Efter midsommar tar vi semester från skötselarbetet, som börjar igen i mitten av augusti. Alla som är intresserade kan vara med i gruppen. Vi träffas på måndagar och behöver alltid förstärkning i gruppen, som också har tid för prat och fika.

Växtvandring
Vi träffades på Mariebergs Naturreservat. Lars Peterson guidade runt oss bland vilda växter. Vi gick ner mot älven där hästarna går i vattnet och det också fanns en grillplats. Därefter gick vi upp till toppen på Mareberget och såg över älven mot Nol.
Stilla och fin kväll!
Vi såg flera vilda växter som vi hjälptes åt att namnge. En liten gul blomma som vi alla har sett men inte vetat vad den heter visade sig vara en Blodrot, Potentilla erecta. Det hela var en lärorik vandring! Stort tack Lars!
Växtmarknad
Regnet började när vi öppnade växtmarknaden vid det vanliga stället vid kommunväxthuset ovanför brandstation. Det var ett efterlängtat regn som vi inte önskade den här dagen. Men trots vädret dök det upp jättemånga besökare. Försäljningen blev rekordartad och en del plantor tog slut.

Ät din trädgård
28 april samlades 34 personer för att lyssna på Ät din trädgård med Katarina Svangård, Odlarbyrån i Mimers Hörsal. Katarina hade många bra tips på ätliga växter. För exempel fleråriga som ofta klarar sig bättre mot skadedjur. De är lättodlade, de finns redan etablerade i Jorden när våren kommer. Hög skörd, energibesparande och i Jorden finns bra mikroliv. Vackra, goda och tål torka.

Några exempel är:
Kinesisk torn, ett träd där bladen kan användas i soppor och grytor.
Humleskotten kan tillagas som sparris.
Funkiabladen steks innan de rullar upp sig, liknande sparris.
Kajp vildlök, rankspenat, svartrot, löparfetblad, strandkål, steppkål alla dessa kan bladen användas till exempel i sallad.
Dagliljans knoppar i grytor.
Eller varför inte göra marshmallow eller redning på läkemalvans rot
Många goda tips fick vi, både för mat och läkande. Mycket intressant. För all info om växter som går att använde kontakta Katarina eller ta en titt på hemsidan Odlarbyrån. Det fanns även en del växter att köpa så många fick jobba hemma efter kvällens info.
Parkkväll i Stadshuset
Kommunen bjöd in till en parkkväll i Stadshuset. Trädgårdsföreningen med vår ordförande Inez var med en presentation av föreningen och ett uppskattat inslag av tomatplantor och lotteri. Vi fick höra hur parkteamet jobbar med skötsel och hur man planerar för nya planteringar och andra anläggningar. En udda sak var en ny enkel toalett som hade kommit ut i en park där man spelade boule. Kanske kan det också bli en för besökare i Bergfeltska trädgården?

Kvällens föredrag med Ellen Forsström blev inspirerande för den som gillar det vilda i trädgården. Hon berättade inspirerat om sina besök i engelska trädgårdar där det formella kontrasterar mot vilda. Ellen, som är trädgårdsjournalist från Lidköping, berättade också om två favoritträdgårdar på hemmaplan där det välskötta fick gå över i det vilda på ett tilltalande sätt.
Pilflätning
Den årliga pilflätningen hade tur med vädret den 11 april. 9 kreativa medlemmar kom och flätade växtstöd. Lite kallt i vinden men vi hade uppehåll och trevligt humör.

En kärra full av pil blev fina skapelser. Håkan gjorde ett bra jobb med att skörda och frakta pilen till växthuset.

Årsmöte med soppa och pollinering
Tack för ett väl genomfört årsmöte som vi fick uppleva i en lugn och avslappnad miljö i Kvarnstallets restaurang! Vi fick en delvis ny uppsättning till styrelsen. Inez blev omvald som ordförande och två nya, Kerstin och Anna, kom med i styrelsen.

Vi fick se att föreningens ekonomi var god trots att det blev ett minusresultat förra året. För i år och ska det bli mer sparsamt. Budgeten siktar på ett litet plus i ekonomin. Numera är det mesta digitalt, så också blir det med medlemstidningen Fläderbladet, som i fortsättningen skickas ut digitalt till dem som har e-postkonto.
Årsmötets handlingar finns på föreningens hemsida under rubriken “Dokument”.

Kvällen avslutades med en värmande soppa, fika och ett intressant föredrag om pollinering med bin och andra insekter. Lars Petersson berättade om hur allt hänger ihop och hur viktigt det är för vår egen överlevnad.
Uppgrävt i Bergfeltska trädgården
Under februari– mars har kommunens entreprenör lagt om nästan alla stenmurar i Bergfeltska trädgården. Arbetet var akut eftersom stenarna började rasa ned på flera ställen. Arbetet med murarna har gjorts med stort kunnande och skicklighet. Vi tycker att resultatet blev bra. Tyvärr har många planteringar skadats och i flera fall tagits bort.

Föreningens skötselgrupp startade den 30 mars och har en utmaning att få den gamla prästtträdgården att åter blomma upp. Under vintern har vi inte varit helt overksamma. Vi har förkovrat oss i en studiecirkel i olika ämnen och planerat vad som ska göras inför årets säsong.

Stort intresse för beskärning
Varför ska man beskära? De flesta hade nog gjort beskärning tidigare, men var ändå lite osäkra. Min tanke med kursen är att deltagarna ska förstå principerna och våga göra beskärning och ympning på egen hand.

Första delen blev en träff på Vuxenskolan. Sedan fortsatte vi hemma hos Inger i Kode. Först blev det en vinbärsbuske som gallrades genom att vi klippte av de äldsta grenarna längst ned vid markytan med grensaxen. På detta sätt föryngrar man busken. Kvar blir de skott som är yngst och som ger bäst skörd. När grenarna blir över 5 år avtar nämligen skörden. Ett plommonträd glesades ut i kronan, några äppelträd som redan var beskurna behövde bara mindre insatser. Mindre och nysatta träd kan byggas upp med huvudgrenar så att det får en bra krona. Äldre träd behöver för det mesta glesas ut så ljus och luft kommer in i kronan. Vi hade en trevlig och lite kylslagen träff i en välskött trädgård. Fikat på uteplatsen uppskattades.

Nästa träff hade vi dagen därpå vid Fridhemskullen i Kungälv. Kommunens fruktträd på denna plats har vi beskurit under tre år. Träden är storvuxna, täta och ganska gamla. Vi hade fullt upp med tre av dessa äppleträd. Det blev mycket klättrande på stegar och sågning av grenar högt upp i trädkronorna. Kommande år finns det mer att göra och kanske kan vi plantera några nya också.

